درباره وبلاگ


1364/11/9
*********.
من عاشق " علوم انسانی" م. از نظر من علوم انسانی زیر بنایی اصلی زندگی و حیات انسان هاست.

*******
من عاشق نقدم! نقد منتقد ، نقدنقد و نقد "خویشم"... من سالهاست معتقدم که: درطول تاریخ هیچ کجا هیچ انقلابی رخ نداده است ، مگر اینکه اول یک انقلاب درونی اتفاق بیافتدسپس یک انقلاب بیرونی.

"محسن نوزعیم"
***************
هرگونه استفاده از مطالب و دلنوشته های این
تارنما با ذکر منبع ونام نویسنده بدون مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : محسن نوزعیم
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فصل سکوت
تاریخ از آن کسانی خواهد شد که دونقط مسیر آن را با دو نقطه "عدالت" سبز بکنند. "محسن.نوزعیم"




انتشارات سمت کتاب جدید دکتر حسین پاینده استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی را منتشر کرد. این کتاب با عنوان   نظریه و نقد ادبی: درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای   در دو جلد (۱۱۰۰ صفحه) به معرفی جدیدترین رویکردهای نقد ادبی اختصاص دارد و شامل نمونه‌‌های عملی از کاربرد این نظریه‌ها در نقد ادبیات فارسی (شعر و نثر کهن و معاصر) و متون فرهنگی (فیلم، عکس، تصاویر دیجیتال در فضای مجازی، سریال تلویزیونی و ...) است. برخی از رویکردهای نقادانه‌ی معرفی‌شده در این کتاب عبارت‌اند از: ساختارگرایی، روایت‌شناسی، نقد لاکانی، نشانه‌شناسی (رویکردهای سوسور، پِرسْ و بارت)، روانکاوی، فمینیسم، تاریخ‌گرایی نوین، پسامدرنیسم، مطالعات فرهنگی، فرمالیسم، نظریه‌ی دریافت و ...



  
  
 

در کشور ما معمولاً معنای درست و دقیقی از «نقد» مستفاد نمی‌شود. دست‌اندرکاران فعالیت‌های ادبی غالباً بین «مرور و معرفی» (ریویو)، «تحلیل» و «نقد» تمایز نمی‌گذارند و هر نوع نوشتاری را که نویسنده در آن نظری راجع به متنی ادبی اظهار کرده باشد، به غلط مصداق «نقد» می‌پندارند. فقط از راه شناساندن نظریه‌های علمی نقد ادبی و نحوه‌ی کاربرد عملی آن‌هاست که می‌توان به این برداشت‌ها و توقعات نادرست پایان داد. کتاب حاضر با همین هدف، مجموعه‌ای از پُرکاربردترین نظریه‌های نقادانه را به پژوهشگران این حوزه می‌شناساند. این نظریه‌ها عبارت‌اند از: فرمالیسم (نقد نو)، روانکاوی، ساختارگرایی، روایت‌شناسی، نقد اسطوره‌ای‌ــ‌کهن‌الگویی، تاریخ‌گرایی نوین، نقد لاکانی، مطالعات زنان، نشانه‌شناسی شعر (رویکرد ریفاتر)، پسامدرنیسم، مطالعات فرهنگی، نشانه‌شناسی (رویکرد سوسور، پِرْس و بارت)، نظریه‌ی دریافت و نقد واکنش خواننده. هر یک از فصل‌ها چهارچوب ثابتی به شرح زیر دارد:

  •  ملاحظات کلی درباره‌ی نظریه‌ی همان فصل
  •  اصول و مفروضات بنیادین آن نظریه
  •  روش‌شناسی نقد با آن نظریه
  •  متونی که برای نقد شدن با آن نظریه مناسب‌ترند
  • پرسش‌هایی که منتقدانِ پیرو آن نظریه می‌خواهند پاسخ دهند
  • مزیّت‌ها و محدودیت‌های آن نظریه
  • رهنمودهایی درباره‌ی نگارش نقد با آن نظریه
  • نمونه‌هایی از نقد عملی بر اساس آن نظریه
  • مرور نمونه‌های نقد
  • اصطلاحات کلیدی آن نظریه

نقد ادبی در  این کتاب با رویکردی میان‌رشته‌ای به مخاطب معرفی شده و لذا نویسنده کوشیده است تا هم در شیوه‌ی طرح مباحث و هم در نمونه‌های نقد عملی، کتاب حاضر بتواند نیازهای دانشجویان در رشته‌های مختلف ادبیات و علوم انسانی را پاسخ دهد. به همین دلیل، در این کتاب علاوه بر کاربرد نقد در حوزه‌ی مطالعات ادبی، مباحثی درباره‌ی معماری، تحلیل عکس، تحلیل تصاویر فضای مجازی، نقاشی، فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و غیره مطرح شده‌اند.

برگرفته از وبلاگ دکتر حسین پاینده عزیز





نوع مطلب :
برچسب ها : حسین، پاینده، کتاب، نقدادبی،
لینک های مرتبط :


جمعه 23 آذر 1397 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()
در همین لحظه که این پست را به اشتراک می گذاریم، نمی دانم چند میلیون کاربر در ایران، حجمی از پست ها و مطالب متفاوت و مختلف را به اشتراک می گذارند. پستهای متفاوت[عکس سلفی، معرفی کتاب، جشن تولد، پوزیشن های جنسی و پورن ، آثار بزرگان، خبر از گم شدن و پیدا شدن شخصی، شادی های پوچ، عکس از جلسه های کاری، عکس از طبیعت و منظره، اعتراض های سیاسی، فیلم های کوتاه، عشق گمشده، خبرهای ورزشی، کودکان کار، سفرهای خارجی و داخلی، رخ کشیدن وضعیت مالی، خودنمایی و خودستایی، نوستالژی ها، تکنولوژی و اتومبیل، تبلیغات، علم و دانش، شعر و رمان، دلتنگی و خدا حافظی و الی ماشالله...] را به اشتراک گذاشته می شوند. با این مقدمه چینی به اصل موضوع بپردازیم. مدتی پیش خبری را خواندم و دیدم که نوشته شده است، تهیه کنندگان سینما از شاخ های اینستا برای بازیگری در فیلم های خود استفاده می کنند! اصلا چرا عده ای شاخ یا همان تیپیکال اینستا می شوند؟ همه ما بی گمان در زندگی خود دچار خلأ های بوده ایم و ممکن است که دوبار دچار خلأ ها بشویم. ولی چگونه باید این خلأ های زندگی و شخصی و فردی را پر بکنیم؟ فکر می کنم آنهای که خودشان را شاخ اینستا جا انداخته اند، خلأ های زندگی شان هرگز پایانی ندارد! انسان باید تا چه حد کوته فکر و دچار تزلزل شخصیت باشد که بخواهد خود را در فضای مجازی جا بیندازد؟ مشکل ما عدم فرهنگ استفاده از این فضای مجازی است. مدتی است که عنوانی به نام «چالش مجازی» مد شده است و عده ای هم که به غیر از تقلید، کاری نمی توانند بکنند، دنبال روی این چالش ها هستند. یکی دیگر از علت های این که شاخ های اینستا ظهور پیدا کردند همین تقلید است، تقلید از سلبریتی های جامعه. یکی دیگر از علت های این اتفاق، دقیقا به کاربرانی بر می گردد که فعالیت مجازی آنها را دنبال می کنند و آنها را تشویق و تمجید می کنند. علت دیگر این رخ داد، محدودیت در جامعه باعث چنین اوضاع آشفته بازاری می شود، به گونه ای که سایه این فضا بر روی هنر و سینما هم تاثیر می گذارد. عدم فرهنگ در یک جامعه، آن جامعه را به انحطاط و نابودی می کشاند.شاخ های مجازی با پست هاکه به اشتراک می گذارند، از این طریق دست به درآمد زایی می کنند و مبالغ هنگفتی می گیرند و عده کاربر دیگر رفتارهای آنان تایید می کنند و می پسندند!
#محسن_نوزعیم
#شاخهای_مجازی
#فضای_مجازی
#شاخ_های_اینستاگرام
#فرهنگ
#هنر
#سینما




نوع مطلب :
برچسب ها : اینستاگرام، شاخ های اینستاگرام، فضای، مجازی،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 6 آذر 1397 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()


 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات