درباره وبلاگ


1364/11/9
*********.
من عاشق " علوم انسانی" م. از نظر من علوم انسانی زیر بنایی اصلی زندگی و حیات انسان هاست.

*******
من عاشق نقدم! نقد منتقد ، نقدنقد و نقد "خویشم"... من سالهاست معتقدم که: درطول تاریخ هیچ کجا هیچ انقلابی رخ نداده است ، مگر اینکه اول یک انقلاب درونی اتفاق بیافتدسپس یک انقلاب بیرونی.

"محسن نوزعیم"
***************
هرگونه استفاده از مطالب و دلنوشته های این
تارنما با ذکر منبع ونام نویسنده بدون مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : محسن نوزعیم
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فصل سکوت
تاریخ از آن کسانی خواهد شد که دونقط مسیر آن را با دو نقطه "عدالت" سبز بکنند. "محسن.نوزعیم"




دوست دارم ترک کنم اینجا را...[اینجا کجاست]؟ مرگ آ رزوهاى درازست..  با چمدانى که پر هستند از خاطرات سرد و زمستانى باید تنها به " گورستان تاریک  و باریک " پناه برد..! چمدان را دست هاى حمله خواهند کرد که بار جرمش سنگین تر از " هوبا"ست.
زمین دیگر امین نیست! چشمهاى آلوده من روزگار را سیاه کردند. دل من در پى هوس هاى شیرین که تلخ ترین و سرخ ترین حادثه ها را نقاشى کرد بر صغحه زندگى.. خسته از فرداى بیگانه ، خسته از امروز  بى حاصل، خسته از دیروز ...
 بایدکه کوله بار را بست.پشت کرد بر این زندگى پست و بن بست..
قلب من گورستان تاریخ است! همان تاریخی که روزنه اش را کور کردند ، همان تاریخی که به دست گردبادهای حماقت سپردند، همان تاریخی که سوادی نابودی آن را در سر می پروانند...
 آری قلب من گورستان تاریخ است..

محسن نوزعیم




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 23 شهریور 1395 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()
امروز درتاریخ 1395/6/2 فضای مجازی خبری را خواندم و برای دوستی (مسعود) فرستادم ، جوابی داد که در ذهن خودم به صورت سوال شکل گرفته بود. خبر این بود که خبرگزاری "بی بی سی" از 177 منتقد دنیا نظر خواهی کرده است که 100 فیلم برتر قرن 21 ( سال 2000) را انتخاب بکنند و سه فیلم ((جدایی نادر از سیمین ، کپی برابر اصل و فیلم ده)) هم در آن فیلم های منتخب برگزیده شده اند .
حالا مساله و سوالی که اینجا هم ان عزیز به من گفت و در ذهن خودم بود، مگر قرن 21 تمام شده است که فیلم های قرن را انتخاب کردند? آیا دیگر امکان ندارد که شاهکاری در سینمای جهان و ایران خلق و ساخته بشود? ما که هنوز به نیمه قرن هم نرسیده ایم! شاید بعضی ها درپاسخ بگویند که این فیلمهای انتخاب شده جابجا می شوند در طول زمان. ولی بهتر نبود حداقل می گذاشتند به  نیمه قرن برسیم سپس انتخاب می کردند.
پیر بوردیو جامعه شناس، اندیشمند و روشنفکر فرانسوی در کتاب ((درباره تلویزیون و سلطه ژورنالیسم)) نوشته است:

«بخش بزرگی از مردم، هیچ روزنامه ای نمی خوانند و تنها منبع اطلاعات شان تلویزیون است و کاملا به آن  اعتماد دارند. تلویزیون ، به نوعی دارای انحصاری عملی بر شکل دادن به اندیشه بخش بزرگی از مردم است. در نتیجه با تلف کردن این وقت ارزشمند از طریق پر کردنش با خلا یا تقریبا خلا اطلاعات مهم  و ارزشمندی که هر شهروندی باید در اختیار داشته باشد تا بتواند حقوق دموکراتیکش را اعمال کند، به او داده نمی شود.(ص26) »

در جای دیگر از کتاب اشاره کرده است که:

« اما مهم ترین نکته آن است که از خلال افزایش سهم نمادین تلویزیون، و در بین تلویزیون های رقیب، گروهی از آن ها که با بیشتر ترین ریاکاری و بیش ترین موفقیت در پی امور احساساتی و نمایشی و خارق العاده هستند، نوع خاصی از اطلاع رسانی را تحمیل می کنند که تا کنون خاص مطبوعات زرد، ورزشی یا حوادث جنایی بوده است. در حالی که امروزه مطبوعات در حال تعمیم یافتن به کل میدان ژورنالیستی است، گروهی از ژورنالییست ها که با هزینه زیاد استخدام شده اند_ زیرا آمادگی داشته اند که بدون هیچ عذاب وجدانی از پست ترین سلایق عمومی تبعیت کنند_ یعنی ژورنالییست هایی که ریاکارترین افراد و بی تفاوت ترین افراد نسبت به اخلاق حرفه ای اند، و به همین دلیل هم کم ترین اهمیت را به تعهد سیاسی می دهند، در حال تحمیل ((ارزش ))ها، اولویت ها، شیوه های رفتاری، سخن گفتن و ((آرمان های انسانی)) خود به مجموعه ژورنالییست ها  هستند. شبکه های تلویزیونی که زیر فشار رقابت برای به دست آوردن سهم بزرگتری از بازار قرار دارند، هر چه بیش از پیش به روش های نخ نما شده مطبوعات زرد متوسل می شوند و بیشترین فضا یا حتی اولین فضا را به حوادث یا اخبار ورزشی اختصاص می دهند. (ص70 و 71)
خلاصه همه آن چیزهای که بتواند صرفاً کنجکاوی بینندگان را برانگیزند، جایگاه ویژه دارند. (ص71) »


1- درباره تلویزیون و سلطه ژورنالیسم،  پیر بوردیو، ترجمه ناصر فکوهی،انتشارات آشیان،تهران ، چاپ اول 1387
محسن نوزعیم

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 2 شهریور 1395 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()

نشر شهر کتاب نقد ادبی و مطالعات فرهنگینوشته‌ی حسین پاینده را منتشر کرد. ماهیت میان‌رشته‌ای نقد ادبی اقتضا می‌کند که علاوه بر وام گرفتنِ مفاهیم و روش‌شناسی سایر حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی در مطالعات نقادانه‌ی ادبی، خود نیز با مفاهیم و روش‌شناسی برآمده از مطالعات ادبی سهمی در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی داشته باشد. کتاب حاضر کوششی است برای اداء سهمی ادبی در مطالعات فرهنگی. در این کتاب استدلال می‌شود که آگهی‌های تجاری تلویزیون ایران، نه صرفاً ترفندهایی تبلیغاتی برای سوق دادن بینندگان به خرید کالاهایی معیّن، بلکه از هر حیث برسازنده و مبیّنِ ارزش‌های فرهنگیِ جامعه‌ی امروز ما هستند. به بیان دیگر، گفتمان فرهنگیِ خاصی در پس این آگهی‌ها وجود دارد که می‌توان آن را با رویکردهای میان‌رشته‌ای نقد ادبی تحلیل و بررسی کرد.

http://s1.picofile.com/file/8264415834/%D9%86%D9%82%D8%AF_%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C_%D9%88_%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA_%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg

آگهی‌های تجاریِ تلویزیونی غالباً ساختاری بسیار فشرده دارند و در آن‌ها از فنون و صناعات ادبی که به ایجاز کلام یاری می‌رسانند به وفور استفاده می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از آگهی‌ها واجد ساختاری کاملاً روایتی هستند و معمولاً همه‌ی عناصر داستان‌های بسیار کوتاه (داستانک) را می‌توان در آن‌ها یافت. کتاب حاضر بر پایه‌ی همین مشابهت، دیدگاه جدیدی را درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه درباره‌ی آگهی‌های تجاری پیشنهاد می‌کند: ساختار و مضامین آگهی‌های تجاری را می‌توان با همان اصطلاحات و روش‌هایی بررسی کرد که به ‌طور معمول در نقد داستانک به کار گرفته می‌شوند. پژوهش حاضر با اتخاذ الگوی مطالعات فرهنگی، صبغه‌ای کاملاً میان‌رشته‌ای دارد و از مجموعه‌ای از نظریه‌های نقد ادبی مدرن (از قبیل نقد فرمالیستی، نقد روانکاوانه، نقد فمینیستی، نقد مارکسیستی و غیره، با تأکید بر نقد نشانه‌شناسانه) به منظور کاوش معانی و دلالت‌های فرهنگیِ آگهی‌های تجاری بهره می‌گیرد.


برگرفته از وبلاگ دکتر حسین پاینده





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 1 شهریور 1395 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()


 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic