درباره وبلاگ



1364/11/9
*********.
من عاشق " علوم انسانی" م. از نظر من علوم انسانی زیر بنایی اصلی زندگی و حیات انسان هاست.

*******
من عاشق نقدم! نقد منتقد ، نقدنقد و نقد "خویشم"... من سالهاست معتقدم که: درطول تاریخ هیچ کجا هیچ انقلابی رخ نداده است ، مگر اینکه اول یک انقلاب درونی اتفاق بیافتدسپس یک انقلاب بیرونی.

"محسن نوزعیم"
***************
هرگونه استفاده از مطالب و دلنوشته های این
تارنما با ذکر منبع ونام نویسنده بدون مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : محسن نوزعیم
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فصل سکوت
تاریخ از آن کسانی خواهد شد که دونقط مسیر آن را با دو نقطه "عدالت" سبز بکنند. "محسن.نوزعیم"





حیرت!
بادیدن تو
ترنج و انگشت 
برم
استادمحمدحسن چگینی زاده گرامی و بزرگوار

در کوتاهه بالا، جناب زربان گرامی و جناب حسین صداقتی عزیز و بانو لادن آهور ارجمند نکته ها و نظراتی دادن که البته من می خواستم اشاره بکنم به نکته های ان بزرگواران ولی در اینجا نه به علت که از حوصله بحث ما خارج باشد، بلکه بعلت عدم وقت بنده از نوشتن ان صرف نظر کردم. ولی اگر تمایل داشتید ان کامنتها را بخوانید در صفحه استاد چگینی زاده در سایت شعر نو.


به لحاظ فرم بیرونی و ساختار در چند واژه که کوتاهه بالا را از انها شکل گرفته است، از تمهیدات آوایی برای افزودن به تاکید استفاده شده است که می توان به (( هم صامتی))" ت" در کلمات " تو" ، " انگشت" و " ترنج" اشاره و دقت داشت.  خود واژه " حیرت" که نا م شعر است هم بر تاکید ان می افزاید.
لحن شاعر قاطعانه هست و این را می توان از تکرار و تاکید این مساله فهم و درک کرد. هم مصوتی کوتاه "(ـــُ) " بر این لحن تاکید دارد . به غیر از تاکید باعث شده است که  موسیقی که باید در یک شعر جاری باشد در این کوتاهه حس شود.

فراتر از تلمیح و تاریخ است این کوتاهه.واژه" ترنج"نماد است.کمی درباره نمادگرایی ترنج:

((منشا اصلی نقوش اسلیمی را باید در نقش نمادهای مذهبی ایران باستان مانند بشنین گلك پنجه برگ و شکوفه جستجو کرد. علت استفاده ازنقوش ایرانی برای تزئین بناهای اسلامی در قرون چهارم و پنجم هجری فراموش شدن ایران باستان قدرتمند وتبدیل این حکومت به رویا بود. از آن پس این شکلها توانستند از معنای اولیه خود خارج شده و پیوند های غیر اسلامی آنها از بین رفت و به صورت شکلهایی آزاد و رها از گذشته و با معنایی جدید در تزدینات اسلامی به کار رفتند.

اسلیمی دارای نواخت و ریتم می باشد هر اسلیمی نمایانگر تحرکی می باشد که تکرار منظم ویژگیها و عناصر برآن دلالت میکند.در هنر اسلامی نمادهایی که با یک ریتم دقیق تکرار می شوند نشانی از کثرت در وحدت میباشند.

"ترنج" از جمله نقوش اسلیمی می باشد که با آویزه هاو ترنج های تشعشعی که تا نقاط گوناگون سطح ادامه میابند ساقه های مارپیچ که مانند درخت کیهانی به اتکا محور هسته ای بصورت متقارن رشد می یابند مشبک کاریها و خانه بندی های مختلف همه تجلی طرح نمادین روضه رضوان می باشد))

منظور از فراتر از تاریخ، به اسطورها اشاره دارد. قصه ایرانی " دختر نارنج و ترنج" یکی از قصه های هست که بن مایه اسطوره ای دارد که ما در ادبیات خودمان داریم. ترنج در اینجا نماد " نیک بختی و بهروزی )) می باشد.
 این کوتاهه وسیع مفهوم بالا بلندی دارد که می شود راجع به ان نوشت و نوشت..
راستی شاعر با دیدن چه کسی( شخصی) روبه رو بوده است?

پی نوشت:
اگر این کوتاهه برای جناب چگینی زاده ارجمند هم نبود من را دوباره وسوسه می کرد که بنویسم همانگونه که برسی بعدی نوبت شعر زیبای " پرستوی" استاد سهراب مظاهری خواهد بود.

سپاس از حضور و خوانشتان.

پوزش که نمی توانم پاسخگویی نظرات و نقدها  ارزنده تان باشم.
با ارزوی سلامتی و سرفرازی همیشگی استاد چگینی زاده  گرامی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 11 بهمن 1394 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()
می خواهم امشب کمی بنویسم. امشب از شبی سرد و زمستانی که " سی سال" میگذرد. آن شب، آسمان یک سرنوشت جدید نوشت ولی خط اخر را خالی گذاشت. گفت که باید خودت بنویسی! زشت یا زیبا, ریا یا پاک، کینه یا گذشت، دوستی یا دشمنی و...
من نوشتم زیبا , پاکی، دوستی ولی زمان اجازه عملش را به من برای همیشه نداد!.. راستی ایا زمان مقصر بود یا که من بد نوشتم!..
حال که سی سال از عمر بی بهای من میگذرد هنوزم بر سر آن دو راهی هستم!
راستی چه ایام خوش و ناخوشی را پشت سر نهاده ام...
نمی دانم یک سال بزرگتر شدم و یا یک سال به مرگ نزدیکتر شدم
 البته که احتمال دوم به ضریب دو بیشتر است!
هر چقدر که بزرگتر میشویم، گرگ تر و افعی تر می شویم. 
همین الان چند کودک تنها در غربت به سر می برند? به خاطر سیاست های اشتباه و منفعت طلبانه سیاستمدارن..یک دفعه می بینیم که طالبان از خودش رو نمایی می کند و یک بار می بینبم که داعش ازنامش رو نمایی میکند و در اینده منتظر کدام گروه بنیادگرایی افراطی باید باشیم?
از حقوق بشر صحبت کردن و می گویند ولی سیاستهای نظام سرمایه داری خود را به هر طریقی شده است در صفحه روزگار می خواهند پیاده و اجرا بکنند! حقوق بشر را تنها در کشور خودشان اجرا می کنند! خنده دار نیست!
از دین و خدا صحبت به میان اوردن ولی افسوس از این اعمال و کنشهای برعکس.
ما در کدامین عصر زیست می کنیم?
به قول رومن پولانسکی: اکثر ادمها زیبا فکر می کنند، زیبا حرف می زنند ولی زیبا زندگی نمی کنند.
دکترحسین بشریه در اول کتاب " لویاتان" نوشته بود:
وای به حال زندگان
وای به حال مردگان
خوشابه حال کسانی که نه به دنیا امدند و نه از دنیا رفتند..
روزهای تاریک در انتظارهست. راه ها دارند باریک می شود. جاده ها بی انتها..زندگی در کنار گاردهای که ان سویش دره عمیق و دهشتناک هست، وحشتناک شده است.
طبیعت را به سوی جاده مرگ راهنمایی کرده ایم و کودکان به جنگ دعوت کرده ایم..باید کم کم با محیط زیستمان خداحافظی بکنیم و تنها در عکس ها به عنوان یادگاری گرفته ایم ،خیره مناظر و طبیعت بشویم!
ما در کدامین عصر زیست می کنیم?
بیچاره ماکیاولی اسمش بد در رفت در طول تاریخ! او عمل حاکمان ظالم و پادشاهان پست را دید و گفت که برای اینکه بتوانند حاکمان حکومت کنند چنین اعمال خشونت امیز و فریبی را در راستای رسیدن به اهداف خود به کار گرفتند. نگفت که شما نسلهای بعدی که درپا به عرصه سیاست گذاشتید ، چنین رفتار و کرداری داشته باشید! 
تاریخ تاریک ما تکراری است تکراری..

9/ 11/ 1394
محسن.نوزعیم








نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 8 بهمن 1394 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()


 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic