درباره وبلاگ



1364/11/9
*********.
من عاشق " علوم انسانی" م. از نظر من علوم انسانی زیر بنایی اصلی زندگی و حیات انسان هاست.

*******
من عاشق نقدم! نقد منتقد ، نقدنقد و نقد "خویشم"... من سالهاست معتقدم که: درطول تاریخ هیچ کجا هیچ انقلابی رخ نداده است ، مگر اینکه اول یک انقلاب درونی اتفاق بیافتدسپس یک انقلاب بیرونی.

"محسن نوزعیم"
***************
هرگونه استفاده از مطالب و دلنوشته های این
تارنما با ذکر منبع ونام نویسنده بدون مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : محسن نوزعیم
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فصل سکوت
تاریخ از آن کسانی خواهد شد که دونقط مسیر آن را با دو نقطه "عدالت" سبز بکنند. "محسن.نوزعیم"




1/
این روزها خاطرات بوستان،
صدایم می زنند؛
افسوس از دل گورستانِ.

2/
هر لحظه هستی،
ولی چرا نیستی؟
لب و دهانم پر از" آه"...
زندگی،
بی تو شده مثل "کاه".



تقدیم به روح داود عزیز
و دوست داشتنی

اولین سالگرد عزیزترین دوستم "داود "نزدیک است..یاد و خاطره اش همیشه با من خواهد ماند...



محسن نوزعیم




نوع مطلب :
برچسب ها : سه گانی، سپید،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 28 مهر 1393 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()


سلام و عرض ادب خدمت همه شما بزرگوارن..این مطلب را قبلا نوشته بودم ولی منتشر نکرده بودم ولی این روزها احساس کردم که باید منتشرش بکنم. چند سه گانی از دکتر فولادی که مبدع قالب سه گانی می باشند را انتخاب نمودم و آن را مورد خوانش قرار دادم

آنچنان عاشقم که همواره،

روی او را در آب می بینم،

من نخوابیده خواب می بینم.

درباره خواب روانشاسان و فلاسفه به نوشتن و گفتن پرداخته اند که خواب چیست؟

همه ما خواب می‌بینیم، اما اگر در مرحله خواب REM بیدارمان کنند، به ندرت به یاد می‌آوریم که چه خوابی دیده‌ایم. فرضیه‌های بسیاری درباره رویا وجود دارد. زیگموند فروید اعتقاد داشت رویاها بیان کننده ذهن ناخودآگاه ما هستند که غرایز مختلف را آشکار می‌سازند. کارل یونگ یکی از هواخواهان فروید نیز اهمیت زیادی برای معانی رویاها قائل است. اما نمادهایی را که یونگ ترسیم می‌کند، بیشتر به فرضیه خود او یعنی ، کهن الگوهای جهانی و ضمیر ناخودآگاه همگانی ، که اغلب از نوع معنوی و مذهبی هستند، نزدیک است.(تعبیر خواب از دیدگاه روانشناسی/وبلاگ ترهپی/سیاوش جمالزاده)

این سه گانی یک سه گانی با مضمون عاشقانه است که عشق "حقیقی "زمینی ،عاشق (شاعر) را روح و جسمش را اسیر کرده است. از آنجا که در روایات اسلامی موجود است ، انسان وقتی در خواب است روح تا حدودی از بدن انسان خارج میشود و در مکان ها نامشخص سیر میکند که بر باور بعصی ها خواب می تواند آینده را پیش بینی بکند و همان به تعبیر خواب اشاره دارند که مهم ترین آن را برای امام صادق (ع) می دانند. پس روح شاعر در خواب ،خیال و بیداری همانگونه که در مصرع  سوم اشاره کرده ، همیشه در فکر معشوقه خود می باشد. شاعر در مصرع دوم با آوردن واژه آب ، از یک نماد پاک و زلال برای معشوقه خود به کار برده است. این سه گانی کلاسیک از قافیه "خواب و آب" و با ردیف "می بینم" که با طرح فرم بیرونی اصلی "دو سه" و طرح فرم درونی "دو یک" به کار گرفته است.


  لبخند می‌زنیم که: «رنجیده‌ست...»؛

گاهی ترور،

شلّیکِ حرفهای نسنجیده‌ست.

خندیدن باعث نشاط روح و روان انسان می شود . دیده ایم که انسانهای که همیشه لبخند بر روی لبانشان هست نسبت به ادمهای دیگر تمام خصلت های خوبی که در انسان نهفته است ،در آنها کمی بیشتر است. البته این لبخند اگر از دل برخاسته و لبان نشسته باشد، وگرنه در ظاهر خیلی ها خندان هستند.. آن ضرب المثل معروف که با "سیلی صورت خود را سرخ کرده ند" حکایت این انسانها می باشد. ولی این سه گانی مضمون بیشتر اخلاقی و تعلیمی دارد. می گویند" بیایید با هم بخندیم نه به هم بخندیم". حرفی را می زنیم  و دیگری در جمع مورد تمسخر قرار دهیم و از این کاری که انجام می دهیم همیشه لذت می بریم ، و شخصیت طرف مقابل که به عنوان یک انسان را دارد، فراموش می کنیم.  برای نمونه دیگه می گویند "که حرف را باید در دهان اول جوید، سپس آن را ادا وگفت". شاعر در این سه گانی با آوردن واژه ترور که یکی از وازگان اصلی و کلیدی داغ برای رسانه ها و سیاستمداران که در سخنرانیها ،گفتگوها و البته در گفتمان های خود به کار می برند ، نشان از آگاهی نسبت به محیط اطراف خود را نشان می دهد. [ترور یک لغت فرانسوی می باشد]

در ا ینجا منظور از ترور ، مخدوش کردن شخصیت فردی می باشد که با دروغ آن را مورد حمله قرار می دهیم. (فرهنگ معین). وقتی بخواهیم کسی را نا بود کنیم، کافیست با بک حرف نسنجیده خود، باعث آزار روحی و روانی آن شخص بشویم. درباره طرز صحبت کردن و گفتگو با فرد مقابل جملات زیادی گفته اند و نوشته اند. واژگان با ترکیب زیبای در هر سطر کنار هم چیده شده اند.


شیر بودی در خودت؛

آه ! اما ای دریغ،

رگ به رگ زنجیر بودی درخودت.

شیر نماد ومظهر شجاعت، قدرت، بزرگی است. در مصرع اول با توجه به مصرع ها بعدی شاعر اشاره به مقاومت، بزرگی دارد که در مصرع سوم متوجه این امر می شویم با تعبیر وبه کار بردن "شخص" دچا یک غرور ی که از سر "من" انسان بودن شکل می گیرد ، اشاره دارد. تصویر خوبی را در مصرع سوم خلق کرده است که اگر شعر دارای تصویر خوبی باشد نشان از شیوایی و زیبای آن خواهد شد. شاعر بازبان شعریی خود یک نگاه درونی به درون، انسان را مورد برسی قرار داده است. در مصرع دوم افسوس  نگرانی شاعرانه را میتوان احساس کرد. به لحاظ سطری "سطر اول سطحی، سطر دوم عمیق و سطر سوم عمیق.

آسمان با دل تنگم گریان...؛

روی چترم باران...،

زیر چترم باران....

یک سه گانی نیمایی با طرح قافیه و ردیف اصلی " دو سه " که به لحاظ سطری "عمیق سطحی عمیق"، با فرم درونی "یک  دو" .شاعر با همه احساساتش این  "سه گانی" را سروده . آسمان را با خود (شاعر) همنوا و همسفر و مرهمی برای دل خویش می پندارد. این سه گانی یک بعد "اجتماعی ، یک بعدی شخصی و یک بعد عاشقانه" را دارا است  که در یک روز بارانی "اتفاق افتاده است. منظور از بعد اجتماعی این است : شاعر  شاید از وضعیت محیطی و اتفاقات ناگوار و غیر اخلاقی و انسانی که بر جامعه حاکم می شود ، نالان و غمگین است .  منظور از بعد شخصی که مر بوط به شخصیت انسانی یعنی خویش درون اشاره دارد. چون آسمان در اینجا می تواند ، بانگاه مذهبی آمیخته بشود. شاعر شاید تنها را نجات از مشکلاتی که انسان را می تواند ا پا درربیاورد ،همان عدم خودشناسی باشد، تنها رفعش را با نگاه آسمانی پیوند و گره زده است. منظور از بعد عاشقانه با توجه به اینکه در زیر چتر "معمولا" عاشق و معشوق در کنار هم  زیر چترمی روند، گویا شاعر از نبود معشوقه خود ، بشدت دلتنگ  و گریان است و آسمان را همراه خود می بیند در یک روز "بارانی". این سه گانی در نهایت ایجاز سروده شده و  یکی از ویژگیهای اصلیش تناقض است .


محسن نوزعیم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 25 مهر 1393 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()
سلام و عرض ادب
پوزش فراوان  از استاد گرامی. ...ما به استادمان گفتیم که مدتی نیستیم و وبلاگ مان را مسدود می کنیم ولی فراموش کردم یک نکته ی را : آن هم "سه گانی و اعتدال گرایی ادبی" برای دانلود
برای مدتی نیستم که از مطالب ارزشمند و پستهای پربارتان را بخوانم . ان شالله بعد از بازگشت از همه اشعار و پستهایتان نهایت بهره را خواهم برد



این هم یک سه گانی خاص پاییزی تقدیم به شما بزرگواران :

سزایش نیست برگ،
مرگ ؛
"مرگ "زیر قدمهای پاییزی..


محسن نوزعیم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 14 مهر 1393 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()

سه گانی،
فانوسی در تاریکیست؛
همچون "علیرضا فولادی".



تقدیم به استاد والا مقام و گرانقدرم "دکتر فولادی"








نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 9 مهر 1393 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()

مقدمه

دردنیای اطراف ما پدیده‌های بی‌شماری وجود دارند که «علت ومعلول» و «دال و مدلول» یکدیگر هستند و هر پدیده به نوبة خود می‌تواند جزء هنر تلقی شود. دیوید دیجز در کتاب «شیوه‌های نقد ادبی» (ص 17)  نوشته است: «هیچ هنری نیست که به انسان ارزانی شده باشد و در آن، آثار طبیعت هدف اساسی بشر نباشد. بدون این هدف امکان ندارد هنرها به وجود آیند، زیرا بسیار بر آن اتکا دارند، تا آن جا که به منزلة نمایشگران و عرضه‌دارندگان چیزی هستند که طبیعت در برابرشان قرار می‌دهد. پس منجم ستارگان را رصد می‌کند و بر اساس آنچه می‌بیند، نظامی را که طبعیت در آنها برقرار کرده، تدوین می‌کند. عالم هندسه و ریاضیدان هم در انواع مختلف کمیات همین کار را می‌کنند، و نیز موسیقیدان در روزگاران مختلف به شما می‌گوید چه چیز با طبیعت وفق می‌دهد و چه چیز وفق نمی‌دهند. بدین سبب است که فیلسوف طبیعی چنین نامیده می‌شود و فیلسوف اخلاقی بر فضائل، رذائل و شهوات طبیعی انسان تکیه می‌کند...؛ قانون‌دان می‌گوید که افراد مردم چه احکامی وضع کرده‌اند؛ مورخ از آنچه انسان کرده است سخن می‌گوید؛ عالمِ دستور فقط از قواعد سخن حرف می‌زند و دانشمند بلاغت و منطقی در آنچه متضمن برهان و اقناع سریع در طبیعت آدمی است تأمل می‌کند و بر این اساس قواعدی می‌سازد که باز هم در دائرة یک مسأله (به اقتضای موضوع پیشنهادی) محصور است؛ پزشک طبیعت بدن انسان و طبیعت چیزهایی را که برای آن مفید یا مضر است می‌سنجد و عالم ماوراءطبیعی، گرچه ... متوجه عالمی ماوراء طبیعت انگاشته شود، در حقیقت براساس آنچه از اعماق طبعیت در می‌یابد احکام خود را بنا می‌کند. فقط شاعرکه از گردن نهادن به چنین قیودی عار دارد و به قوة ابداع خود سرافراز است ، در عمل طبیعت دیگری را ایجاد می‌کند که در اشیاء یا بهتر از آن است که طبیعت عرضه داشته و یا کاملاً بدیع است، به صورتی که هرگز نظیر آن در طبیعت نبوده است».

ادامه را از اینجا   دانلود و بخوانید

محسن نوزعیم




نوع مطلب :
برچسب ها : سه گانی، نقد، علیرضافولادی،
لینک های مرتبط :


جمعه 4 مهر 1393 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()
سالها میگذرد و من هنوز در حسرت تو هستم، نمیدانم که کی تمام می شود این" آه "، "حسرت" و...
کلمه" کاش" اصلا هیچ جا وجود ندارد.در هیچ کجا ریشه ای ندارد... تو مثل برق وباد می روری و من در به دنبال تو هستم و مرا به دنبال خود میکشانی و همیشه سرشار از دلهره م .دلهره های بی پایان .روزی صدایت کردم که کجا با این شتاب
می روی که گفتی:
 من شتاب نمیکنم که این تو هستی عقبگرد زده ای در زندگی! این تویی که به دنبال من میایی و این تویی که خودت را عقب نگه داشتی.
 همیشه مسیر م را می روم! ولی تو باید از من سبقت بگیری با سرعت از کنار من رد بشوی .
بگذار اینده را در دستان خودت بگیری بگذار خودت بسازی اینده را ..آن افسوس را پایان بده . آن دلهر ه را بر باد بده..دوباره از نو شروع بکن ..من در حرکت و گذر هستم! فراموش نکن که خویش را در "خودت "اول پیدا بکن، بعد خواهی دید که چگونه من به دنبال تو خواهم آمد ...
نگاهی به گذشته دور و تاریک کردم "دلم ترسید ولرزید".خود م را دوباره فریاد زدم و  از دل تنگ وخسته روزگار بیرون کشیدم. رهسپار طلوع شدم .طلوع خود را تنها در خود آغاز کردم.و امروز نوبت تو است که به دنبال من بیایی ای سرنوشت..من تو را از نو خواهم ساخت ،از نو به تو جان خواهم بخشید...
"محسن نوزعیم"




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 1 مهر 1393 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()


 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو