درباره وبلاگ


1364/11/9
*********.
من عاشق " علوم انسانی" م. از نظر من علوم انسانی زیر بنایی اصلی زندگی و حیات انسان هاست.

*******
من عاشق نقدم! نقد منتقد ، نقدنقد و نقد "خویشم"... من سالهاست معتقدم که: درطول تاریخ هیچ کجا هیچ انقلابی رخ نداده است ، مگر اینکه اول یک انقلاب درونی اتفاق بیافتدسپس یک انقلاب بیرونی.

"محسن نوزعیم"
***************
هرگونه استفاده از مطالب و دلنوشته های این
تارنما با ذکر منبع ونام نویسنده بدون مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : محسن نوزعیم
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فصل سکوت
تاریخ از آن کسانی خواهد شد که دونقط مسیر آن را با دو نقطه "عدالت" سبز بکنند. "محسن.نوزعیم"




نگاهی اجمالی به فیلم « زندگی زیباست» اثر روبرتو بنینی
 زندگی زیبا در ژانر کمدی و درام که برنده دو جایزه اسکار بهترین فیلم زبان خارجی و بهترین بازیگر مرد در سال 1997.
آری این مرگ هست که به زندگی معنا می دهد و بالعکس. ساختار روایی فیلم از دو قسمت شکل گرفته بود. قبل از تبعید گوئید و خانواده اش و بعد از تبعید. در هر دو زندگی جاری ست و معنا داره؛ چون که گوئید در نقش همسر و پدر یک نقش قهرمان را بازی می کنه، اگر چه این قهرمان بر خلاف قهرمان های هالیوودی به خونه و وطن باز نمی گرده ولی با روحیه و خلاقیتی که در شخصیت پر و بال داده،معنای  زندگی رو به پسر خودش می رسونه. شروع فیلم با سکانسی است که در اواخر فیلم دوباره می بینیم. ما اول متوجه نمی شویم که در آن هوای مه آلود چه اتفاقی افتاده و ولی وقتی به دقایق آخر می رسیم متوجه جنایت هولناک نازی ها علیه یهودی ها می شویم. خیلی فیلم درباره این جریان ساخته اند ولی برخی از منتقدان سینما و علی الخصوص یهودیان اعتراض کردند که این فیلم واقعیت های اردوگاه های اجباری را نشان نداده ولی همین یک سکانس قاضی هست برای اینکه بدونیم چه جنایتی رخ دادش. دروبین  در فضای تار  یک استرس و وحشت ملایمی را در مخاطب ایجاد می کنه و شاید بشه گفت با توجه به بن مایه فیلم که طنز هستش، این استرس و ترس نشانه دهنده اینکه زندگی همیشه اون چیزی که ما می‌خواهیم نشاط آور، شادابی همیشگی نمی تونه باشه. در سکانسی که گوئید با پیرمرد در تالار بزرگ در حال صحبت هستن و گوئید نقش یک خدمتکار را توضیح می دهد،  خم شدن و ایستادن شاید یک شوخی کوتاه  همچون تیغ برنده است بر ایدولوژی های که خود خداوندگار مطلق می دونند.
ریتم تند فیلم در قسمت اول خیلی خوب باعث خنده و نشاط و مخاطب خود می شود و در قسمت دوم هم باز این ریتم را گاهی می بینیم، مثلا جاشورا که وارد آشپزخانه آلمانی ها شده  بود و لحظه ای که تشکر کرد، پیش خدمت متوجه شد که او غیر آلمانی است و هنگامی که مسئول خود را آورد، دید که گوئید در حال یاد دادن به همه برای تشکر کردن است که خود این نما باعث می شود مخاطب از فضای سنگین که احساس می‌کند خارج بشود. سکوت کردن شاید گاهی بهترین راه است برای اینکه به زبان بی زبانی بگویی ایدولوژی مثل نازی یک ایدولوژی وحشتناک است همانطور که گوئید در برابر دکتر سکوت کرد و چیزی به زبان نیاورد. گوئید نماد مقاوت است، نمادی که تا آخرین لحظه برای زندگی کردن هرگز آرام نمی ایستد. 
فیلم زیبایی های زیادی در خود دارد، و من به شخصه نمی تونم بهترین سکانس فیلم رو انتخاب بکنم.  سکانسی که گوئید برای دوررا فرش قرمز پهن می کنه، هنگامی که گوئید با پسر خود در حال گفتگو هست و پسر می گوید که ما را در کوره می سوزانند، یا در جایی که گوئید را به سمت تیر باران می بردند و او باز هم معنای زندگی به پسرش می رساند یا در نمای که گوئید به هم سلولی های خودش میگه برای فرار کردن باید خودشون نجات بدهند.
 دکوپاژی که با موسیقی فیلم هارمونیک شده و باعث شده فیلم با ساختار پیوسته ادامه و بدون از هم گسیختگی تا انتهای فیلم. 
زبان بدن و میمک  گوئید به زیبایی این فیلم افزوده بود. و حالات روانی و رفتاری شخصیت را ما بیشتر بیشتر درک می کردیم. این فیلم یک فیلم جنگی نیست این فیلم یک فیلم انسان محور و فرد گرایی و مفهوم زندگی ست. شاید این فیلم می خواهد ما را به سوی یک فضا ایده آلیست و آرمان گرایی در حرکت است بکشاند همانطور که پدر و پسر خود را به سوی این فضا برد و پسر در آخر گفت ،  «ما برنده شدیم».




نوع مطلب : فیلم، 
برچسب ها : ریوریو، فیلم، زندگی، زیباست، معرفی، روبرتو، بنینی،
لینک های مرتبط :


جمعه 8 فروردین 1399 :: نویسنده : محسن نوزعیم
نظرات ()
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic